Něco o mně..

Dora Hájková (*1996)

Dora Hájková pochází z nemuzikantské rodiny, přesto se od útlého dětství věnovala umění - byla členkou Bambini di Praga, kde se věnovala zpěvu, tanci a hře na zobcovou flétnu, a se kterým vystupovala například ve Smetanově Síni, Národním Muzeu či v Rudolfinu. 

V šesti letech se rozhodla pro violoncello, a i přesto že působila nadále i v pěveckých sborech, violoncello už zůstalo nástrojem číslo jedna. Začínala na Hudební škole hl.m. Prahy u Hany Kočí, u které pak pokračovala ve studiu na Hudebním Gymnáziu v Praze. V Praze rovněž získala titul bakaláře umění na Akademii Múzických Umění ve třídě MgA. Tomáše Strašila, u kterého pokračuje i nadále  svá studia v programu magisterském. V rámci studíí absolvovala roční studijní stáž na německé  Hochschule für Musik v Detmold, ve třídě renomované prof. Xenie Jankovic. V současnosti opět studuje na německé škole, a to na drážďanské Hochschule für Musik Carl Maria Weber u prof. Emila Rovnera.

Věnuje se sólové, ale i komorní a orchestrální hudební scéně.

Jako sólový debut v Čechách provedla ve Dvořákově síni pražského Rudolfina Variace na rokokové téma P.I.Čajkovského, a to za doprovodu Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK a pod taktovkou Marka Šedivého. Tamtéž provedla na slavnostním koncertu v rámci cyklu "Josef Suk uvádí mladé talenty" Dvojkoncert pro housle a violoncello A.Vivaldiho spolu s koncertním mistrem ČF Josefem Špačkem. Jako sólistka dále spolupracovala s dirigenty jako Petr Altrichter, Jiří Knotte, Petr Vronský, Jack Martin Händler, Vladimir Kiradjiev a s orchestry FOK, Děčínským symfonickým orcehstrem, Webern Kammerphilharmonie, se kterými živě natáčela pro rakouskou rozhlasovou stanici ÖRF a s Bruno Walter Symphony orchestra, se kterými mimo jiné k příležitosti 30. výročí Sametové revoluce provedla svůj sólistický debut na zahraničních podiích a to ve Velkém sále vídeňského Musikvereinu.

Od dětství se účastnila národních i mezinárodních soutěží, ze kterých si přivezla mnohá ocenění: Prague Junior Note (1.cena), Violoncello Wettbewerb Liezen (3.cena), Heranova violoncellová soutěž v Ústí nad Orlicí (3.cena), Concertino Praga (čestné uznání), Národní přehlídka konzervatoří (2.cena). 

K jejím největším úspěchům však patří  v domácích mezinárodních soutěžích titul laureáta, 3.cena a cena pro nejlepšího českého účastníka na Janáčkově mezinárodní violoncellové soutěži v Brně (2018) nebo 1.cena a cena institutu Antonína Dvořáka na soutěži o cenu Gustava Mahlera v Jihlavě. Na mezinárodní scéně pak 2.cena z mezinárodní violoncellové soutěže Davida Poppera v Maďarsku, 2.cena a cena "Za nejlepší interpretaci povinné skladby J.J.F.Dotzauera" z Mezinárodní Dotzauerovy violoncellové soutěže v Drážďanech, 1.cena na mezinárodní smyčcové soutěži Talents for Europe, postup do finále soutěže mladých hudebníků do 30 let FLAME competition v Paříži a soutěže Concours International de Cordes de Kichompré

Intenzivně se věnuje komorní hře a je často zvána ke spolupráci. 

Věnuje se s oblibou soudobé hudbě, ať už v souboru Ensemble Terrible nebo při příležitostech premiér a uvádění skladeb mladých skladatelů. Na podzim spolupracovala na projektu spojení hudby a elektroniky, kde provedla českou premiéru skladbu "asinglewordisnotenough 3" pro violoncello sólo a elektoniku skladatele P.A.Trembleyho, se kterým při provedení zároveň spolupracovala.

Pravidelně se účastní mezinárodních hudebních festivalů. Vystoupila na mezinárodním festivalu BACH-FOR-ALL, a zde se podílela na celovečerním provedení Šesti suit pro sólové violoncello J.S.Bacha. V roce 2014 byla pozvána na Vocal Arts and Chamber Music Festival do Blacksburgu ve Vriginii, kde koncertovala a také zároveň studovala komorní hru u profesorů jako Shmuel Ashkenasi, Min-Sun Yang, David a Teresa Ehrlich nebo Dmitry Kouzov.

Vystoupila také v rámci festivalů Mladá PrahaSetkání s Hudbou, festivalu Prague Classics nebo festivalu komorní hry AMEROPA, a to jak se svým souborem ARNYS TRIO PRAGUE, tak také se zahraničními hosty. V rámci festivalu Ameropa také získala 1.cenu v AMEROPA Concertante Competition a následně provedla skladbu La muse et le poéte pro housle a violoncello C.Saint-Saënse v pražském Rudolfinu. 

V rámci orchestrální praxe byla stipendistkou Nadace Jiřího Kouta a tři roky členkou orchestrální akademie symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK. Zároveň byla členkou European Union Youth Orchestra, kde prezetovala Českou republiku na festivalech a koncertních podiích jako BBC Proms v Royal Albert hall v Londýně, Young Euro Classics v Konzerthausu v Berlíně nebo v Concertgebouw v Amsterdamu. Zahrála si zde pod taktovkou dirigentů jako Vasily Petrenko, Vladimir Ashkenazy, Gianandrea Noseda, Xian Zhang a se sólisty jako Simon Trpčeski, Vilde Frang, Diana Damreau, Nikolas Testé, Alisa Weilerstein.

Od sezóny 2018/19 je členkou orchestrální akademie České filharmonie.

Hraje na italský nástroj z Cremonské dílny Enrica Cerutiho 1869, který jí byl laskavě zapůjčen Národním muzeem ze Státní sbírky hudebních nástrojů. 

Dora Hájková je pro sezónu 2019/20 a rovněž sezónu 2020/21 zapsána na Listinu mladých umělců Nadace český hudební fond a zároveň je podporována Nadací život umělce.


Pro stručnější životopis, např. do propagačních materiálů nebo programů, mne prosím kontaktujte:   dorka.hajkovic@gmail.com